sábado, 3 de marzo de 2012

Act 43: Meditacions sobre el somni i la vigília

Idees principals

Aquest text pertany a René Descartes i podem observar el concepte essencial de la seva filosofia, el jo.

En aquest text afirma que tot l'aprés per les persones és a través dels sentits, però aquests ens enganyen i no podem fiar-nos ja que si ens enganyen una vegada, poden tornar ha fer-ho. Del que no podem dubtar mai és de l'existència del jo. En aquest text, Descartes afirma que és un home i ha arribat a confondre els somnis amb la vigília.

Títol: Estic somiant o despert.


Comentari de text

Aquest text pertany a un famós filòsof, René Descartes, s. XVII, a les Meditacions Metafísiques 1ª.

Descartes afirma que tot el que hem aprés i aprendrem les persones és a través dels sentits, però aquests ens enganyen, així que no hem de confiar ja que si ens enganyen un cop, poden enganyar-nos més vegades. A partir de la seva filosofia arriba a la conclusió que hi ha coses de les quals no podem dubtar, i aquest és el jo.

En el text reflexiona sobre el temps i la vigília i afirma que són dos estats diferents però ha arribat a confondre en el moment de dormir el somni per la realitat i posa en dubte la realitat ja que no pot afirmar que és la realitat, o el somni o l'estat de vigília. Així arriba a la conclusió que els sentits ens poden enganyar i de l'únic que no podem dubtar és del jo, ja que si pensem existim i si existim existeix el jo com substància pensant.

Aquesta teoria la podem comparar amb la teoria de Sant Anselm ja que en la seva filosofia parlava de l'existència del jo però no li donava tanta importància. Un altre filòsof, anterior aquest i afirmava que no havíem de fiar-nos dels sentits és Parmènides.

No hay comentarios:

Publicar un comentario